De turbo loopt vast
Door Bardahl • De 30/11/2018 • 5 min lezen
De koolstof hoopt zich in de loop van de tijd op en kan uw turbo aantasten, waardoor zijn prestaties verloren gaan. Dit kan leiden tot vermogensverlies en overconsumptie! Maar met onze oplossingen voorkomt u dat uw turbo vastloopt. Het reinigen en reinigen van de turbo ligt binnen ieders bereik!
Hoe werkt een turbo?
Of het nu om een benzine- of dieselmotor gaat, de turbocompressor met eenvoudige of variabele geometrie maakt het mogelijk om de prestaties aanzienlijk te verbeteren dankzij de compressie van het luchtvolume dat de motor binnenkomt.
Het systeem is relatief eenvoudig. Je uitlaatgassen activeren een turbine in het hart van de turbo. Op dezelfde turbine-as bevindt zich nog een turbine die ervoor zorgt dat de lucht wordt gecomprimeerd en rechtstreeks naar de inlaat van uw motor wordt gestuurd. Dit garandeert een veel hoger toegelaten luchtvolume.
Dit luchtvolume wordt geregeld door een ontlastklep (ook wel Wastegate genoemd) en wordt vervolgens gekoeld door de intercooler voordat het de luchtinlaat binnengaat.
Hoe en waarom raakt een turbo verstopt?
De turbo is een motorunit die op het uitlaatspruitstuk is geplaatst. Hij staat dus in direct contact met de uitlaatgassen en met het roet dat eraan kleeft. Na verloop van tijd raakt de turbo onvermijdelijk verstopt.
Bovendien zijn het de verschillende vitale onderdelen die worden beïnvloed, zoals de wastegate, de variabele geometrie, maar ook de turbines! Dit alles veroorzaakt een daling van de motorprestaties, wat kan leiden tot andere problemen of zelfs vervanging van de turbo.
Dit is het moment waarop de degradatiecyclus van uw motor echt begint! Dit verandert de prestaties, waardoor het risico op verstopping van andere componenten opnieuw toeneemt, om nog maar te zwijgen van het risico dat de turbo in veiligheid komt of kapot gaat bij volledige inspanning. Uw veiligheid staat op het spel!
Waarom uw turbo reinigen?
De reden is simpel: het onderhouden van uw motor is essentieel om de levensduur van uw voertuig te verlengen en vooral de reparatiekosten te verlagen. Maar dat is nog niet alles!
Uw Turbo reinigen met Bardahl-producten:
- Helpt bij het elimineren van roet en koolstof die het vastlopen van de turbo veroorzaken
- Verwijdert de bewegende elementen, variabele geometrie en turbovinnen zonder demontage
- Vermindert verstopping van de turbo, EGR-klep, roetfilter, uitlaat en katalysator
- Vermindert aanvallen en verbetert de turboprestaties
- Beperkt overmatig brandstofverbruik en vervuilende uitstoot
- Verhoogt de motorefficiëntie door betere verspreiding van uitlaatgassen
- Verlengt de levensduur van de turbo
Hoe weet ik of mijn turbo gereinigd moet worden?
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Met preventief gebruik van onze additieven voorkom je problemen met een verstopte of vastgelopen turbo. Als u deze reflex nog niet heeft gehad, weet dan dat veel symptomen u kunnen waarschuwen voordat u een inzinking krijgt. In het begin is dit nooit erg, maar als je niet reageert, kunnen de gevolgen kostbaar zijn om te herstellen.
- Versnellingsgaten
- Motor schokt
- Fluiten van de turbo
- Gebrek aan macht tussen bepaalde regimes
- Oranje of rood turbomotorlampje
- Moeilijkheden boven 3000 tpm
- Operatie in verminderde "veiligheid" (of de motor nu warm of koud is)
- De turbo werkt beter na opnieuw opstarten
Hoe de turbo reinigen en onderhouden?
De geschatte kosten voor het vervangen van de turbo variëren van 1500 tot 4000€ afhankelijk van de modellen.
Om de kosten die gepaard gaan met het vervangen van uw turbo te vermijden, bestaan er 2 oplossingen:
1. Een fles om in je brandstoftank te gieten
Onze additieven zijn gemakkelijk te gebruiken. Voeg ze eenvoudig toe aan uw aquarium, preventief of curatief
- Als u in de stad rijdt of slechts korte ritjes maakt, reinig dan elke 5000 km of eenmaal per jaar met de Bardahl turbo-reiniger
- Je rijdt regelmatig op de snelweg: elke 10.000 km reinigen of één keer per jaar met de -diesel/turbo-cleaner:Bardahl turboreiniger
- Overweeg om af en toe in een lagere versnelling te rijden. Rijd bijvoorbeeld 15 minuten lang met 120 km/u in de 5e versnelling, in plaats van de 6e.
2. Ontkalken van de turbo en motor
Het meest efficiënte en innovatieve proces op de markt voor het reinigen van uw turbo is Bardahl’ Eco-motorreiniging !
Met het grootste netwerk van professionals ter wereld op dit gebied ontkalken onze 3000 experts uw motor om deze een nieuw leven te geven!
Waar andere waterstofontkalkingsmethoden elk onderdeel van uw motor proberen te reinigen door alleen een oplossing in de inlaat te injecteren, behandelt Bardahl elk onderdeel afzonderlijk voor een optimaal resultaat!
Uw injectoren, inlaat, EGR-klep, turbo en FAP worden tussen 30 minuten en 2 uur gereinigd.
Concreet en onmiddellijk resultaat
- Een vermindering van uw verbruik en dus een verhoging van de autonomie.
- Een vermindering van de opaciteit van uitlaatgassen en dus een vermindering van schadelijke emissies.
- Flexibeler en dynamischer rijden.
- Een terugkeer van de oorspronkelijke kracht en reactievermogen.