Hoe bereid ik mijn motor voor op de technische keuring?
Door Bardahl • De 13/06/2024 • 5 min lezen
De anti-vervuilingscontrole van technische inspectie
Tijdens de verontreinigingsbeheersing worden de emissies van verschillende gassen gemeten en deze mogen een bepaalde tolerantiedrempel niet overschrijden. Deze drempel wordt bepaald op basis van de uitrusting van uw voertuig. Roetfilters, EGR-kleppen en andere katalysatoren die worden gebruikt om de uitstoot te verminderen, zijn niet systematisch aanwezig in oudere voertuigen.Dieselauto: roetfilter om te onderhouden
Bij dieselwagens letten de inspecteurs vooral sinds 1 juli 2022 bijzonder op fijnstof. Sinds deze datum worden in België voertuigen die voldoen aan de Euro 5a-milieunorm (of recenter), dus uitgerust met een roetfilter, zeer nauwgezet getest. Waarom? Omdat deze deeltjes bijzonder schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Probleem: zonder onderhoud of bij herhaalde ritten die te kort zijn, vertonen roetfilters vaak defecten.Additieven voor onderhoud en technische inspectie
Gelukkig kan het roetfilter, net als andere technische elementen die verband houden met de vervuiling van de motor, worden onderhouden met behulp van verschillende additieven. Bardahl heeft chemische oplossingen ontworpen voor zowel diesel- als benzinemotoren, die preventief of eenvoudigweg vóór de technische keuring kunnen worden gebruikt. Deze additieven maken het mogelijk om mechanische onderdelen (roetfilter, EGR-kleppen, katalysatoren, injectoren, kleppen etc.) te reinigen en eventuele vervuilende dampen te verminderen.Gemakkelijk zelf te gebruiken of via een eco-motorreinigingsexpert
Het voordeel van deze additieven die uw motoronderdelen reinigen, is dat ze eenvoudig in gebruik zijn. Ofwel worden ze bij het tanken rechtstreeks in de brandstoftank gegoten, ofwel worden ze aan het motoroliecarter toegevoegd. Alles wordt heel eenvoudig beschreven op het etiket van elk product. Neem desgewenst contact op met uw monteur en raad Bardahl-producten aan. Hij zal weten wat hij moet doen.En als u de motor van uw voertuig grondig wilt reinigen, moet u ook weten dat er centra zijn die gespecialiseerd zijn in het verwijderen van motorvervuiling. Door uw voertuig af te geven bij een eco-cleaning expert worden de voor verstopping gevoelige onderdelen intensief gereinigd, zonder demontage, met behulp van een Bardahl reinigingsstation. De handeling duurt slechts 30 minuten tot 2 uur en moet idealiter elke 20.000 km worden herhaald. Deze make-over voor de mechanica van uw auto voorkomt enerzijds de vervanging van dure onderdelen en vooral anderzijds het niet slagen voor uw technische keuring!
Anti-vervuilingscontrole van technische inspectie
Tijdens de verontreinigingsbeheersing worden de emissies van verschillende gassen gemeten en deze mogen een bepaalde tolerantiedrempel niet overschrijden. Deze drempel wordt bepaald op basis van de uitrusting van uw voertuig. Roetfilters, EGR-kleppen en andere katalysatoren die worden gebruikt om de uitstoot te verminderen, zijn niet systematisch aanwezig in oudere voertuigen.
Dieselauto: roetfilter om te onderhouden
Bij dieselwagens besteden de inspecteurs bijzondere aandacht aan fijnstof, vooral sinds 1 juli 2022. Sinds deze datum worden in België voertuigen die voldoen aan de Euro 5a-milieunorm (of recenter), dus uitgerust met een roetfilter, zeer nauwgezet getest. Waarvoor? Omdat deze deeltjes bijzonder schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Probleem: zonder onderhoud of bij herhaalde ritten die te kort zijn, vertonen roetfilters vaak defecten.
Additieven voor onderhoud en technische inspectie
Eenvoudig zelf te gebruiken of via een eco-motorreinigingsexpert
En als u de motor van uw voertuig grondig wilt reinigen, moet u ook weten dat er centra zijn die gespecialiseerd zijn in het verwijderen van motorvervuiling. Door uw voertuig af te geven bij een eco-cleaning expert worden de voor verstopping gevoelige onderdelen intensief gereinigd, zonder demontage, met behulp van een Bardahl reinigingsstation. De handeling duurt slechts 30 minuten tot 2 uur en moet idealiter elke 20.000 km worden herhaald. Deze make-over voor de mechanica van uw auto voorkomt enerzijds de vervanging van dure onderdelen en vooral anderzijds het falen tijdens de technische keuring!