Kies je regio voor een ervaring op maat

Langue

Selecteer de taal van uw keuze

Auto

Na 30 keer starten verliest uw auto al vermogen. Hoe voorkom je dit?

Door Bardahl De 6/03/2025 5 min lezen

Na 30 keer starten verliest uw auto al vermogen. Hoe voorkom je dit?
Het zal u misschien verbazen, maar een moderne motor, vooral een motor die op biobrandstof loopt, verliest al na ongeveer dertig keer starten zijn vermogen. Hoe is dit mogelijk? En hoe kunnen we dit prestatieverlies vermijden?

De afgelopen jaren zijn biobrandstoffen steeds gebruikelijker geworden bij tankstations in het hele land. Met andere woorden: in benzine is het ethanolgehalte toegenomen, vooral in loodvrije benzine 95 (SP95). Deze laatste is vaak verkrijgbaar in SP95-E10, met 10% ethanol, terwijl dit ethanolgehalte in het verleden beperkt was tot 5% (SP95-E5), of zelfs 0%. Hetzelfde geldt voor B7- en B10-diesel. De laatste bevat maximaal 10% biodiesel, terwijl B7-diesel 7% biodiesel bevat.

Biobrandstof en prestaties gaan niet altijd goed samen

Hoewel het gebruik van biobrandstof goed is voor de planeet, zijn motoren hier minder dankbaar voor. Waarvoor? Omdat de verbranding van deze biobrandstoffen minder goed is, waardoor er meer afzettingen in de motor achterblijven. Dit is bovendien de reden waarom de meeste benzinevoertuigen die vóór de jaren 2000 zijn ontworpen, niet geschikt zijn voor SP95-E10-benzine. Het is dan ook niet voor niets dat fabrikanten van de meest sportieve auto's en motoren de rijkere SP98-E5 benzine aanbevelen voor optimale prestaties! Nog even over dit onderwerp: pas sinds 2022 accepteren raceauto's als de Formule 1 een deel van de biobrandstof.

Verlies van vermogen

Om deze punten beter te illustreren, voerde Bardahl, sinds 1954 specialist in additieven en smeermiddelen, een experiment uit op een dieselmotor. Na 32 startcycli met brandstof zonder additief verloor de motor meer dan 5% van zijn vermogen. Om de oorspronkelijke sterkte te herstellen, moest Bardahl een nieuwe startcyclus uitvoeren met brandstofadditieven, gecombineerd met Bardahl Injector Cleaner .

Ter herinnering: injectoren worden gebruikt om brandstof in de cilinders te brengen. Met de ontwikkeling van motoren zijn de inspuitopeningen van deze injectoren steeds kleiner geworden, wat gecompenseerd wordt door een hogere inspuitdruk. Maar door de toenemende populariteit van biobrandstoffen, stop/startsystemen die vaak opnieuw starten vereisen en rijgedrag dat gevoelig is voor vervuiling van de motor, raken injectoren sneller verstopt. In twijfel? De opeenhoping van onverbrande brandstofafzettingen. Het zijn deze verstopte injectoren die een verlies aan motorvermogen of een aanzienlijke toename van het brandstofverbruik veroorzaken.

Intensieve samenwerking met de fabrikanten

Bardahl heeft altijd nauw samengewerkt met fabrikanten van verbrandingsmotoren (auto's, motoren, vrachtwagens, schepen, tuinmachines, etc.). Tijdens de ontwikkeling van nieuwe motoren hebben verschillende rapporten de slechte werking van injectoren bij het gebruik van biobrandstoffen aan het licht gebracht. Daarom is het essentieel om additieven te gebruiken. Als deze verstandig worden gebruikt, kunnen ze : 

  • Maakt slechte afzettingen volledig los, lost ze op en verbrandt ze.

  • Herstel de injectorstroom.  

  • Handhaaf de motorprestaties. 

  • Brandstofverbruik verminderen.  

  • Motoronderdelen smeren en beschermen.  

  • Slijtage verminderen.  

Deze voordelen leiden tot andere voordelen:  

  • Duurzaamheid en besparingen: zorg dat onderdelen lang meegaan om dure veranderingen te voorkomen. 

  • Ecologie: een schone motor betekent minder vervuilende uitstoot. 

Aanbevolen producten in het artikel