Tweetaktmotor vs. 4-takt: wat zijn de verschillen?
Door Bardahl • De 21/09/2021 • 5 min lezen

In tegenstelling tot wat je zou denken, zijn de werkingsfasen van een tweetakt- en viertaktmotor identiek:
1. Toelating
2. Compressie
3. Explosie (benzine)/Verbranding (diesel)
4. Uitlaat
Bij een tweetaktmotor worden de olie, brandstof en lucht echter gemengd in de verbrandingskamer, wat niet het geval is bij een viertaktmotor waarbij de brandstof nooit met de olie mag worden gemengd.
In een tweetaktmotor worden de vier trappen uitgevoerd in een heen-en-weergaande beweging van de zuiger, d.w.z. 2 bewegingen (één omwenteling van de krukas). Het lucht/brandstof/oliemengsel wordt binnengelaten terwijl de zuiger stijgt door middel van een vacuüm, zeer snel gevolgd door compressie. De daaropvolgende explosie zorgt ervoor dat de zuiger daalt en uitlaat. De olie wordt dus verbrand in de uitlaat, wat niet het geval is bij een 4-taktmotor.
In een 4-taktmotor vinden de vier werkingsfasen plaats in twee zuigerslagen, of 4 bewegingen (twee krukasomwentelingen). Als de zuiger daalt, wordt lucht aangezogen via de inlaatkleppen en gemengd met brandstof via de injectoren. Vervolgens vindt compressie plaats als de zuiger stijgt, en in geen geval (behoudens technische problemen) wordt de olie gemengd met de brandstof. Bij de explosie/verbranding wordt de zuiger naar beneden gestuurd en vindt de uitlaat plaats terwijl de zuiger stijgt. Tenzij er een technisch probleem is, wordt de verbrande olie niet via de uitlaat afgevoerd.