Kies je regio voor een ervaring op maat

Langue

Selecteer de taal van uw keuze

Auto

Wat veroorzaakt witte rook uit de uitlaat?

Door Bardahl De 24/08/2021 5 min lezen

Wat veroorzaakt witte rook uit de uitlaat?
Wanneer een motor problemen heeft, kunnen er drie verschillende kleuren rook uit de uitlaat komen: wit, zwart of blauw. Wat veroorzaakt witte rook?

Het is niet altijd gemakkelijk om een ​​abnormale hoeveelheid rook uit de uitlaat van uw auto waar te nemen. Maar of u nu in uw garage was of zelfs in uw achteruitkijkspiegel keek tijdens het accelereren, u kon witachtige rook zien verschijnen. Als het alleen verschijnt bij het starten, is het heel normaal: het is een eenvoudige condensatie (koude motor, katalysator of zelfs uitlaatleiding) die nog duidelijker wordt als de temperaturen (motor en buitenkant) laag zijn. Aan de andere kant, zodra de motor de juiste temperatuur heeft bereikt, moet de rook verdwijnen omdat een goede verbranding geen rook veroorzaakt die met het blote oog zichtbaar is.
Als er tijdens het rijden een witte rookwolk verschijnt, moet u zich zorgen maken.

De belangrijkste oorzaken

Abnormaal waterverbruik

In een auto verbergt witte rook vaak een beschadigde cilinderkoppakking. Dit defect moet zeer serieus worden genomen, omdat het eenvoudigweg kan leiden tot een zeer aanzienlijke oververhitting en bijgevolg tot een regelrechte motorstoring. In feite zorgt de cilinderkoppakking voor de afdichting tussen de bovenste motor (de cilinderkop) en de cilinders. Als het barst, kan water uit het koelsysteem in de verbrandingskamer terechtkomen en we weten allemaal dat motoren niet van water houden. Om er zeker van te zijn dat het probleem bij de koppakking of het watercircuit ligt, hoeft u alleen maar de hoeveelheid koelvloeistof te controleren. De motor kan ook aarzelen bij het starten. Als er een probleem is in het koelcircuit, kunt u ook een “mayonaise”-probleem opmerken. of slib (verbrandingsafzettingen) in het expansievat. "mayonaise" kan ook in de olietank verschijnen, om te worden gecontroleerd.

Radiator-ontolieder

  • Reinigt en ontvet koelcircuits die vervuild zijn door olie (cilinderkoppakking, lekkage of lekkage) zonder demontage.
  • Verwijdert alle sporen van olie, organische afzettingen, gom en modder.
  • Zorgt voor een optimale werking van het circuit en voorkomt oververhitting van het koel- en verwarmingscircuit.
  • Vermijd de vervanging van dure onderdelen.

Radiatorreiniger

  • Reinigt het volledige koel- en verwarmingscircuit zonder demontage.
  • Elimineert alle soorten afzettingen en herstelt de optimale motorkoeling.
  • Compatibel met slangen, afdichtingen en alle metalen van het koel- en verwarmingscircuit.
  • Voorkom het risico op defecten als gevolg van oververhitting van de motor.

Een regeneratie van de FAP

Roetfilters (FAP) hebben allemaal regeneratiecycli die per merk en model variëren. Wanneer de FAP zich herstelt, kan er gedurende zeer korte tijd witte rook verschijnen. Maar over het algemeen zien we het niet omdat deze regeneratie plaatsvindt tijdens het rijden.

 

Andere oorzaken

Injectieproblemen

Onverbrande brandstof kan ook witachtige dampen uit de uitlaat veroorzaken. De injectoren (verstopt), de injectiepomp (slecht afgesteld) of zelfs de bougies (die de verbranding van het lucht-brandstofmengsel veroorzaken) bij benzinemotoren kunnen de oorzaak zijn.

Diesel-injector-reiniger
Benzine-injectorreiniger

  • Reinigt en beschermt het gehele injectiesysteem.
  • Herstelt de injectorstroom.
  • Verwijdert gaten in de acceleratie en onstabiel stationair draaien.
  • Vermijd overmatig brandstofverbruik.
  • Beperkt vervuilende uitlaatemissies.