Kies je regio voor een ervaring op maat

Langue

Selecteer de taal van uw keuze

Auto

Welke motor kiezen?

Door Bardahl De 25/01/2021 5 min lezen

Welke motor kiezen?
Met de toename van het aantal LEZ’s (lage emissiezones) in Europa, maar ook van alternatieve motoren, wordt het steeds complexer om de juiste motor te kiezen bij de aankoop van uw auto. Hier vindt u essentiële informatie om u te helpen bij uw keuze.

Diesel

Als je veel rijdt, dus makkelijk meer dan 25.000 km/jaar, en dagelijks lange ritten maakt op de snelweg, dan is de Diesel iets voor jou. Met het koppel dat dieselmotoren ontwikkelen, zijn ze ideaal voor bedrijfsvoertuigen en vrachtvervoer. De meest recente dieselmotoren maken het zelfs mogelijk om lucht uit te stoten die schoner is dan toen deze het blok binnenkwam, dankzij roetfilters en met name de EGR-klep. Er zijn nog steeds enkele nadelen: deeltjesfilters moeten cycli regenereren (de duur en kilometerstand van elke cyclus varieert van fabrikant tot fabrikant) en verwerpen daarom « in één keer een deel van de opgehoopte deeltjes. Daarom wordt het afgeraden om in de stad met diesel te rijden. Om bovendien zo schoon mogelijk te zijn en verstopping te voorkomen, wordt een dieselmotor de motor moet erg heet zijn, wat hem opnieuw uitsluit van korte stadsritten (minder dan 20 km). Ten slotte is een dieselauto vaak duurder in aanschaf en onderhoud dan een gelijkwaardige benzineauto.
 

Voordelen

  • Koppel, vooral bij lage toerentallen
  • Lager verbruik dan een gelijkwaardige benzinemotor
  • Langere levensduur van de motor dan een benzinemotor

Nadelen:

  • Duurder in aanschaf en onderhoud dan een gelijkwaardige benzinemotor
  • Niet geschikt voor korte ritten, in de stad (lange opwarmtijd)

Benzine

Onder de 25.000 km/jaar en voor korte ritten (minder dan 20 km), vooral in de stad, of voor het sportieve aspect, kunt u kiezen voor een goedkopere aanschaf en onderhoud van een benzinemotor. Wees echter voorzichtig, want de motor die de meeste CO2 uitstoot (en dus het meeste verbruikt) is inderdaad deze (ook al hebben de fabrikanten op dit niveau enorme vooruitgang geboekt).

Voordelen:

  • Goedkoper in aanschaf en onderhoud dan een gelijkwaardige dieselmotor
  • Hogere motortoerentallen en daardoor geschikter voor sportief rijden
  • Veelzijdiger dan een dieselmotor

Nadelen:

  • Hoger verbruik dan een gelijkwaardige dieselmotor
  • Vaak minder resistent na verloop van tijd
  • Prijs aan de pomp vaak hoger (afhankelijk van land en gekozen type brandstof)

​Superethanol (E85)

Deze brandstof wordt vooral erkend in Frankrijk, de grootste producent van ethanol in Europa. Zoals u zich kunt voorstellen, is E85 een derivaat van E5- en E10-benzine. Dit betekent dat in de zomer (ethanol houdt niet van kou) tot 85% ethanol in de brandstof zit. Het wordt gebruikt als benzine, maar op FlexFuel-voertuigen of voertuigen die zijn omgebouwd om E85 te ontvangen. Superethanol staat bekend om zijn betere prestaties, maar vooral om zijn zuiverheid. Daarom wordt het ook wel bio-ethanol genoemd.

Voordelen:

  • Schoner dan klassieke benzine (E5 of E10)
  • Goedkoper aan de pomp
  • Hoger octaangetal (leidend tot betere motorprestaties)

Nadelen:

  • Vereist conversie (één geval) + installatiekosten
  • Niet-additieve brandstof. Het moet daarom voortdurend worden behandeld, vooral met Bardahl-producten
  • Resulteert in een stijging van het verbruik van 20 tot 30%

CNG en LPG

CNG (gecomprimeerd aardgas) wordt vergeleken met huishoudelijk aardgas, het gas dat u thuis gebruikt. Aan de andere kant is LPG (vloeibaar petroleumgas), zoals de naam al doet vermoeden, afkomstig van aardolieraffinage. CNG is dus groener (dan LPG, benzine en diesel) en maakt toegang tot ondergrondse parkeergarages mogelijk (in tegenstelling tot LPG). Maar het pompnetwerk moet zich in Europa nog ontwikkelen. In beide gevallen is de prijs aan de pomp zeer aantrekkelijk (laag of geen belasting, afhankelijk van het land).

Voordelen:

  • Pompprijzen
  • CNG-zuiverheid

Nadelen:

  • Installatiekosten (of kleine extra aankoopkosten)
  • Benzinestationnetwerk om te verbeteren (vooral voor CNG)
  • Toegang verboden voor LPG in ondergrondse parkeergarages. ​

Het hybride/hybride elektrische voertuig (HEV)

Als je geen laadoplossing in huis hebt of voorhanden hebt, is de klassieke niet-oplaadbare hybride een goede oplossing, naast de benzinemotor. De technologie is iets duurder in aanschaf, maar zorgt voor een echte brandstofbesparing, op voorwaarde dat u lange snelwegritten vermijdt. Het ideale gebruik is daarom vergelijkbaar met dat van een conventionele benzinemotor.

Voordelen:

  • Vermindering van verbruik
  • Geen socket nodig

Nadelen:

  • Duurder in aanschaf
  • Niet echt geschikt voor lange snelwegritten

Plug-in hybride/plug-in hybride voertuig (PHEV)

Als u geen gereserveerde parkeerplaats met terminal of garage met stopcontact heeft, ga dan verder! Voor anderen kun je met de plug-in hybride dagelijkse ritten van tussen de 30 en 90 km maken (vermenigvuldigd met twee als je bijvoorbeeld op kantoor oplaadt) in 100% elektrische modus, terwijl de autonomie van de benzinemotor (of meer) behouden blijft. zelden, Diesel) voor vakanties of langere reizen. Uiteraard zijn de aanschafkosten aanzienlijk hoger dan die van een conventionele motor.

Voordelen:

  • 2 auto's in 1 (elektrische en verbrandingsmotor)
  • Reductie van verbruik en uitstoot (mits verstandig gebruikt)

Nadelen:

  • Moet goed worden gebruikt om effectief te zijn: je moet opladen en daarom terminals beschikbaar hebben!
  • Duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar diesel-, benzine-, CNG-, LPG- of hybride voertuig

100% elektrisch

Deze keer zetten we weer een stap voorwaarts wat betreft de investeringsprijs. Maar vaak is de belastingheffing gunstig voor elektrische voertuigen. Je zult echter te maken krijgen met een vaak beperkte autonomie (tussen ongeveer 120 en 600 km in de praktijk afhankelijk van het voertuig) en ook met een zwak netwerk van openbare laadpalen. Maar als u over de middelen beschikt om thuis op te laden (in een ideale wereld, met fotovoltaïsche panelen) en u stemt ermee in uw reizen te organiseren rekening houdend met mogelijke oplaadmogelijkheden, waarom niet! Laten we echter niet vergeten dat een elektrisch voertuig zelden 100% groen is, omdat er rekening moet worden gehouden met de uitstoot die vrijkomt tijdens de montage ervan en met de productiebron van het opladen van de elektriciteit. 

Voordelen:

  • Geen uitlaatemissies

Nadelen:

  • Autonomie om te monitoren
  • Vereist oplaadstations (+ oplaadtijd)
  • Aankoopprijs hoger dan welke andere vergelijkbare engine dan ook