Kies je regio voor een ervaring op maat

Langue

Selecteer de taal van uw keuze

Auto

Inzicht in de rol van AdBlue® in SCR-systemen voor verontreinigingsbeheersing

Door Bardahl De 15/11/2024 5 min lezen

Inzicht in de rol van AdBlue® in SCR-systemen voor verontreinigingsbeheersing
Geconfronteerd met de groeiende uitdagingen van het terugdringen van vervuilende emissies, vooral in de automobielsector, ontpopt AdBlue® zich als een belangrijke oplossing voor dieselvoertuigen uitgerust met SCR*-systemen.

Met deze uitgebreide gids kunt u beter begrijpen hoe het werkt, wat de voordelen en beperkingen zijn en hoe u het gebruik ervan kunt optimaliseren dankzij oplossingen zoals Optiblue van Bardahl.

*selectief katalytisch reductiesysteem ( lees meer )

Wat is AdBlue®?

AdBlue® is een waterige oplossing die wordt gebruikt in dieselvoertuigen die zijn uitgerust met systemen voor selectieve katalytische reductie (SCR) om de uitstoot van vervuilende gassen, met name stikstofoxiden (NOx), te verminderen. De oplossing bestaat uit 32,5% zeer zuiver ureum (NH₂-CO-NH₂) opgelost in gedeïoniseerd water, met een vereenvoudigde chemische formule: CO(NH₂)₂. Het gebruik ervan maakt het mogelijk om te voldoen aan de Euro 4-, Euro 5- en Euro 6-normen voor de vermindering van vervuilende emissies. AdBlue® veroorzaakt een chemische reactie die de vervuilende uitlaatemissies aanzienlijk vermindert. Deze chemische reactie vindt plaats wanneer AdBlue® in de uitlaatgassen wordt geïnjecteerd, in de katalysator van een dieselmotor. Onbehandelde uitlaatgassen bevatten stikstofoxiden (NOX), die tot de belangrijkste luchtverontreinigende stoffen behoren.

AdBlue® is speciaal samengesteld om de uitstoot van deze verontreinigende stof te beperken. AdBlue® bevat dus puur ureum. Bij hoge temperaturen veroorzaakt de injectie van ureum in de uitlaatgassen de vorming van ammoniak. Dit veroorzaakt een chemische reactie die alle giftige stikstofoxiden (NOX) afbreekt in waterdamp (H2O) en stikstof (N), die onschadelijk zijn voor het milieu.

De chemische reactie in het SCR-systeem

Dans le système SCR, l'AdBlue® est injecté dans le flux des gaz d'échappement, où il se décompose thermiquement pour produire de l'ammoniac (NH₃). Cette réaction se déroule à haute température dans les catalyseurs SCR et peut être simplifiée comme suit :